The Aesthetics of Repetition
On Two Works by Habib Reza at Mah Gallery

Dr. Azam Hakim

The smallest and most fundamental semantic unit, the X and Y axes, have formed a framework to define concepts, much like in various sciences, including geometry. Each line, exactly like the others and in relation to them, moves within its comprehensive network and within the framework of these axes. No line is superior to another. No line has priority over another. All lines hold equal validity. No event has occurred. The multiplicity and fractal self-similarity in the random patterns of the works are anti-central. No singularity, turning point, or climax is visible in the articulated diagrams, and all of this points to repetition! What appears in an initial encounter with repetition is the absence of change. In a common perspective, difference signifies change, and repetition signifies stability and stagnation. However, as Deleuze does not see these two as opposites, he considers repetition as a driver of change—if we revisit the rules of nature and sciences, we can find countless examples of this. Repetition is not the return of the same in the existence of the artistic object but rather compresses a powerful force toward the becoming of the object—a novelty and originality born out of repetition.

Postscript:
As someone who has engaged with the collection of works, I cannot, with a bit of critical rigor, put myself in the position of an audience encountering only two parts of a cohesive whole—adhering to the tradition of group exhibitions. Whether this tradition is suitable for presenting works of this kind is a question I will defer answering until I witness a solo exhibition of this collection.

زیبایـی شناسی تکـرار
درباره ی دو اثر از حبیب رضایی در گالری ماه

دکتر اعظم حکیم

خُردترین و بنیادی ترین واحد معنایی، محورهای ایکس و ایگرگ ، چارچوبی را برای تعین بخشیدن به مفاهیم شکل داده اند؛ همانطور که در علوم متفاوت از جمله هندسه چنین است. هر خط، درست عین خط های دیگر و در ارتباط با آن ها در شبکه ی سراسری خود و در چارچوبی از محورها حرکت می کند. هیچ خطی بر دیگری برتری ندارد. هیچ خطی بردیگری اولویت ندارد، همه خطوط در یک سطح از اعتبار هستند. هیچ رخ دادی به وقوع نپیوسته است. کثرت و خود- تشابهی فرکتال در پترن تصادفی آثار، ضد مرکز است. هیچ تَکین، نقطه عطف یا اوج و فرودی در نمودارهای مفصل بندی شده آن ها به چشم نمی خورد و همه اینها یعنی تکرار! آن چه در اولین مواجهه با تکرار به نظر می رسد تغییر نکردن/نداشتن است. در نگاهی عامیانه تفاوت یعنی تغییر و تکرار یعنی ثبوت و ایستایی. اما همانطور که دلوز این دو را متضاد با یکدیگر نمی داند، تکرار را موجب تغییر می داند -اگر در قواعد طبیعت و علوم بازنگری کنیم نمونه های بیشمار آن را خواهیم یافت-. تکرار، بازگشت امر این همان در بودن ابژه هنری نیست بلکه نیروی قدرتمندی را در راستای شدن ابژه، فشره می کند؛ بداعت و تازگی که زاده تکرار است.

پیوست: از آنجایی که مخاطبِ مجموعه ی آثار بوده ام با اندکی سخت گیری، نمی توانم جای مخاطبی قرار بگیرم که تنها با دو جزء از کلی به هم پیوسته –سنت نمایشگاه گروهی- روبه روست. اینکه این سنت برای در معرض دید قرار دادن اثاری از این دست مناسب است یا خیر، سوالی است که پاسخ آن را به زمانی موکول می کنم که نمایشگاه انفرادی از این مجموعه را شاهد باشیم.